Saturday, February 28, 2009

Februari II

Petang Sabtu lepas KJ singgah di rumahku untuk mengambil deraf sepucuk surat. Dia memperingatkan aku agar deraf itu ditandatangani. Aku meminta suamiku yang sedang bersiap-siap untuk ke Sepang kerana suatu agenda pada malam itu menandatanganinya. Aku turut menandatangani bagi pihak diriku dan anak saudaraku. Deraf itu sudah tidak menjadi deraf lagi.

Hari ini seperti hari-hari cuti di hujung minggu yang biasa, aku beserta suami dan anakku bersarapan di luar. Kami keluar dari rumah lebih kurang pukul 10.00 pagi, membeli tiga bungkus nasi lemak dari sebuah gerai di kawasan kedai di bawah dan menghantar pulang untuk dua orang anak dan dua orang cucu yang berada di rumah.

Kami berkereta semula ke Restoran D di Bukit I untuk bersarapan. Suamiku memilih untuk ke sana kerana berhajat untuk membeli ikan dan ayam untuk keperluan harian yang biasanya dibeli dari pasar tani atau pasar pokok celagi setiap pagi Ahad. Aku juga berhasrat untuk meninjau papan notis aktiviti di masjid di situ.

Seselesai bersarapan kami menuju ke kedai ikan yang selalu juga kami pergi itu tetapi tidak dibuka pula pada hari ini. Kami terus ke AzZain bersebelahan untuk membeli ayam halalan toyyiban HPA. Setelah itu, aku mengajak suami ke masjid. Kami meneliti informasi yang tertera di kain rentang berhampiran pintu pagar pertama masjid. Kursus bersiri yang telah bermula pada 14/2/2009 itu diadakan setiap hari Sabtu dari jam 11 pagi hingga jam 1 tengahari. "Dah dua minggu..", terpacul dari mulutku, sebenarnya sudah minggu ketiga tetapi aku tersilap mengira yang aku sedari kemudiannya.

Aku melihat jam di telefon yang menunjukkan sudah pukul 11.11 minit pagi. Aktiviti yang aku jangkakan untuk menyertainya esok pagi sedang dimulakan. ..Emm.. "..Sedang berjalan..", kataku. "Tak apa..", kata suamiku, ".. ini baru introduction..", tetapi akhirnya dia meninggalkan aku di situ untuk mengikuti kursus itu. "Dengan tak mandi ni..?", aku bertanya. Suamiku berkata, "tak apa". Dia memberikan aku sebatang pen dan dua tiga helai kertas dan terus beredar pulang bersama anakku.

Aku bertanya kepada seorang lelaki yang kujumpa sedang hendak menyarungkan kasut di pintu masuk utama masjid tempat kursus bersiri itu dijalankan. Dia memberitahu, "..dekat sana..", sambil menudingkan tangannya ke arah yang kuikut dengan pandangan mataku. Selepas mengucapkan terima kasih aku mencari arah untuk menuju ke situ. Aku perhatikan ruang itu dari tempat aku berjalan dan mengagak laluan masuk yang sesuai untukku adalah dari tangga sisi masjid di sebelah kanan. Laluan dari depan masjid yang bersebelahan dengan tempat wudhuk itu rasanya lebih sesuai untuk peserta lelaki.

Sebenarnya sudah dua kali sebelum ini aku memasuki ruang belakang masjid ini tetapi untuk solat sunat hari raya. Aku mengambil tempat duduk paling belakang dan bersalam dengan seorang wanita di sebelahku. Aku bertanya kepadanya beberapa soalan untuk mendapatkan sedikit sebanyak maklumat tambahan. Di depan, sebuah skrin putih sudah tersedia dengan sebuah meja dan sebuah kerusi untuk pengendalinya. Kebetulan kursus dimulakan agak lewat pada hari itu. Pukul 11.30 barulah kelihatan seorang lelaki berjubah putih mula memegang mikrofon.

Aku juga bernasib baik kerana pengendali kursus mengulang balik beberapa perkara daripada dua siri sebelumnya kerana beliau menyedari ada peserta yang baru kali pertama menghadirkan diri. Kami dianjurkan membeli sebuah buku panduan kursus berharga RM20.00 yang disusuntulis oleh pengendali kursus dan dijual di situ.

Lima minit sebelum pukul 1 suamiku menelefon bertanya, "Dah selesai ke?". Aku memaklumkan, "Tengah soal jawab ni..dari pukul 12.45 tadi.. dah nak habis la ni..sepatutnya habis pukul 1.. bolehlah mula datang slow-slow..". Kursus ditamatkan dua tiga minit selepas pukul 1. Aku bersalam dengan dua tiga orang yang duduk berdekatan denganku dan kami semua bangun untuk turun dari ruang legar masjid. Aku menuju ke halaman depan dan terus keluar melalui pintu pagar yang kami masuk tadi untuk menunggu suamiku datang menjemputku pulang. Suamiku tiba tidak lama kemudian. Setelah menurunkanku di rumah beberapa minit sebelum pukul 1.30 dan anakku pula masuk ke kereta untuk menyertainya, dia terus memandu ke surau untuk menunaikan solat Zohor.

Petangnya, tatkala aku sedang hendak membancuh kopi untuk minum petang kami, suamiku masuk dari laman depan dan memberitahu, "dia orang ajak makan-makan". "Siapa?", tanyaku. Katanya, "orang sebelah". "Belum mandi", kataku. "Balik satgi mandilah". katanya. Dia mengajak anakku yang sedang hendak meminum minumannya dan terus ke rumah jiran sebelah sedang aku berkira-kira hendak mandi dulu atau pergi dulu. Memandangkan masa petang yang sudah suntuk akhirnya aku memutuskan untuk pergi saja ke rumah jiran mudaku Sarah yang merupakan finalis dan naib johan program realiti Cari Menantu TV9 musim pertama itu.

Di sana barulah ku ketahui, makan-makan itu diadakan kerana meraikan ulangtahun kelahiran anak sulongnya yang akan berusia 1 tahun pada 29 February 2009 yang tiada dalam kalendar 2009 itu. Apa-apa pun selamat hari lahir si comel K, moga jadi anak yang soleh ya..yang membanggakan kedua ibu bapa!

2 comments:

unie said...

ohh.. itu ke rahsianya? dh agak :P kenapa cerita mcm tergantung eh?

Ibu WA Alim said...

Sbb masa tulis tu main tulis je..saja2 nak cerita..tak set format dan target..kalu rasa nak tulis lagi..tulis..kalu rasa dah nak berenti..berenti..