Tuesday, March 10, 2009

March III

Rupa-rupanya banyak juga tarikh-tarikh penting bagiku di sukuan pertama tahun ini..12 Jan, 14 Feb, 20 Feb, 22 Feb, 6 Mac, 7 Mac..

Di sukuan terakhir tahun lepas pun banyak juga.. 9 Okt, 22 Okt, 2 Nov, 10 Nov, 5 Dec, 11/12 Dec, 16 Dec, 18 Dec, 23 Dec, 31 Dec..

Tetapi nampaknya tarikh-tarikh itu seperti hanyalah sekadar tarikh-tarikh sahaja..

Dengan mencecah 44 tahun usiaku pada 16 Dec lalu, aku tidak pasti adakah kematanganku bertambah atau kebudak-budakanku yang bertambah..dengan kata lain kebodohanku..
Dengan menempuh 13 tahun usia perkahwinanku pada 22 Feb lalu, aku ragu adakah aku sudah betul-betul memahami fungsi diriku sebagai seorang isteri..
Dengan memasuki 7 tahun usia anakku pada 2 Nov lalu, aku tidak tahu adakah aku sudah benar-benar berperanan sebagai seorang ibu..

Adakah aku sudah menjadi seorang anak yang benar-benar baik buat ayah dan ibuku..?
Adakah aku sudah menjadi seorang adik/kakak yang baik buat adik beradikku..?
Adakah aku sudah menjadi seorang ipar yang baik buat ipar duaiku..?
Adakah aku sudah menjadi seorang ibu saudara yang baik buat anak-anak saudaraku..?
Adakah aku sudah menjadi seorang saudara yang baik buat kesemua saudara maraku..?
dan seterusnya..?

Adakah aku sudah menjadi seorang saudara yang baik terhadap saudara-saudara seagamaku..? Sebangsaku..?
Adakah aku sudah menjadi seorang kawan yang baik terhadap kawan-kawanku..?
DAN SETERUSNYA..?

Adakah aku sudah menjadi seorang penganut yang baik kepada agamaku..?
Adakah aku sudah menjadi seorang hamba yang baik kepada Penciptaku..?

Wahai semua, maafkanlah segala kelemahanku. Maafkanlah segala kekuranganku. Maafkanlah segala kelalaianku. Maafkanlah segala kebodohanku. Maafkanlah segala kejahilanku. Maafkanlah segala keterlanjuranku. Maafkanlah segala keterlampauanku.

Wahai Allah, ampunilah aku.

4 comments:

Mohammad said...

My dear IWA, hu hu hu...don't be so sad. That is what I call self-reflection (muhasabah) --> very important and should be practiced regularly. Nobody's perfect. Life, after all is a journey, a daring adventure, or nothing at all (in the words of Helen Keller). Yet I would say you have to live life the fullest.

In the words of Oriah (Mountain Dreamer), would you dare to dream of meeting your heart's longing?....and "It doesn't interest me how old you are. I want to know if you will risk looking like a fool for love, for your dream, for the adventure of being alive". (The Invitation)

Ibu WA Alim said...

Tk dik..

nida said...

ida ada terbaca satu tajuk ni, 'will i marry myself?'...hmmm..termenung jugakla...byk benda yg nak kena baiki..

Ibu WA Alim said...

Dlm rajuk selalu ingin mengatakan ;

Saya tak layak menjadi isteri kpd sesiapa..
dan tak layak menjadi ibu kpd sesiapa..

Spt, tak layak menjadi sesiapa sesiapa..

Seolah2, tak layak dilahirkan ke dunia..

Tp berdosakan mengatakan spt yg sedemikian..?

Besar dosanya kan..?