Monday, May 11, 2009

May II

Bersempena dengan hari ibu walaupun aku tidak biasa dengan sambutan hari itu dan aku tidak peduli pun dengan tarikh dan ketibaan hari ibu seperti aku tidak peduli dengan kedatangan tarikh-tarikh lain..sebagaimana yang ditulis oleh Prof Kamil di dalam blognya..tetapi aku ingin mengungkapkan perasaaanku bersempena dengan kesibukan orang lain menyambutnya..

Aku tahu aku tidak dapat memberikan ibu hadiah..apatah lagi yang berharga..sempena hari ibu.. atau bila-bila..
aku juga tahu aku tidak dapat memberikan ibu kesenangan dan kemewahan sebagaimana anak-anak lain dapat memberikannya..

Bagiku kesenangan, kemewahan dan hadiah fizikal bukanlah apa-apa berbanding dengan nilaian jiwa..

tetapi aku juga tidak dapat memeluk dan membelai ibu sentiasa..
tidak dapat menjenguk dan bertanya khabar ibu sekerap mana..

aku tahu aku juga tidak dapat menjaga dan merawat ibu sedangkan orang lain dapat melakukannya..

Mungkin.. aku berharap.. aku boleh..

tetapi nampaknya..

aku tidak banyak pun membaca ayat-ayat suci sebagai hadiah untuknya..
dan tidak banyak juga berdoa untuk ibu sebagai anak yang soleh..
atau banyak beramal yang membolehkan ibu mendapat pahala terus menerus daripadanya untuk kesejahteraan ibu di negeri sana..

Lalu apa yang dapat aku berikan kepada ibu untuk membalas jasanya..?
Apakah sumbangan baktiku untuknya..?

Nampaknya..seperti..benarlah..

ibu mengandungkan aku 9 bulan 9 hari adalah percuma..
ibu mengasuh dan membesarkan aku selama ini adalah percuma..
ibu bersusah dan berjaga malam keranaku adalah percuma..
ibu bersabar dengan kerenahku dari kecil sehingga dewasa adalah percuma..
ibu risau tentang segala-galanya di dalam hidupku sehingga kini adalah percuma..

Walaupun demikian aku masih tidak malu-malu meminta-minta daripada ibu..permintaan yang besar-besar..

restuilah aku ibu..
redhailah aku ibu..
doakanlah aku ibu..

Layakkah aku..?

2 comments:

Nida said...

Samala cy, ida pun rasa gitu. Hanya doa untuk Umi yang byk bersusah payah dan bergolok gadai utk anak2nya yg tercinta..

Ibu WA Alim said...

Seandainyalah keluh kesah kita ini dpt mendtgkan pahala dan menjadi penghapus dosa2 kita dan ibubapa kita..