Tuesday, June 30, 2009

Jun II

Menghampiri dan melepasi setahun berblogging.. kehambaran menghambat lantas saya seperti memaksa diri.. saya rasa macam malas nak berblogging lagi.. apa yang saya tulis dan apa yang saya luah mungkin tidak atau kurang bererti.. terasa macam saya tidak mempunyai apa-apa untuk diblogkan.. ataupun kalaupun ada mungkin ia tidak patut atau tidak wajar untuk saya blogkan..

Walaupun sekadar untuk meluahkan rasa hati tetapi kadang-kadang saya takut luahan saya akan mendatangkan keaiban kepada keluarga dan diri.. saya juga takut tulisan saya boleh menyinggung, menyakitkan dan mengundang kemarahan sesiapa saja yang terkena tempias lahar saya.. yang berapi..

Walaupun sekadar hendak berkomunikasi tetapi kadang-kadang saya bimbang kalau-kalau ianya disalahfahami..

Walaupun saya bermaksud untuk memandu dan menasihati namun sudahkah saya menasihati diri sendiri?

Walaupun saya bermaksud untuk menyebarluas kebaikan namun apalah kebaikan yang ada pada saya ini..

Kadang-kadang saya rasa diri saya ini hanyalah seperti sebuah tin kosong.. kuat berbunyi tetapi kosong isi..

Jadi siapalah yang nak dengar cakap saya.. ini?

Terlajak perahu boleh diundur tetapi terlajak kata badan binasa.. eeeee..

6 comments:

Mama Ellysha said...

Macam merajuk je.Jangan begitu tuliskan apa yang kita dapat kongsikan bersama.Banyak pengajaran yg saya dpt dari blok awak tau.Saya selalu baca blok awak cuma jarang komen ,takut tersalah kata.Saya sentiasa tunggu entry baru dari awak,tak pernah miss tau....salam sayang dari saya.

Ibu WA Alim said...

Pandainya memujuk kakakku..
Kenapa takut tersalah kata..saya tak ambil pusing..awak kan kakak saya..kita adik beradik tentu telus..walau tersalah..walau tajam..walau memukul..walau terasa..kita tentu tak pernah berniat serong..
Apa yg kita harapkan kebaikan utk semua..
Begitu juga yang lain-lain..kan?

Mama Ellysha said...

Yalah,saya pun begitu jugak.Cuma saya rasa lebih baik saya muhasabah diri yang ada kalanya terlajak kata dengan adik-adik,bukan apa ego lah,sebab perasan kita lebih tua.padahal lebih ikut perasaan bukan betul sangat....betul tak?

Nida said...

ida pun rasa gitu jugak. Kdg2 tu rasa malasnyo nok menulis tamboh2 gangguan anak2..Nak tulis takut mcm cy kata mengaibkan keluaga esp hubby lah..takut mengecilkan hati mana2 pihak esp masa bab komen2..kecik ati ko ngan komen ida hok tu?

ida tertunggu2 sokmo komen cy. Kdg2 tu suko ko'o sorang baco komen cy. Tapi, mmg sunyilah loni mcm semua menyepikan diri..Ida pulok sini tak dok saing sini..blog n FBla teman sejati...

Ida sokmo tok prasan cy tulis entry baru sbb tarikh entry cy tarikh lamo, tok naik dok atah. Ida loni nok cepat, kiro belek hok sapo2 naik dok atas sekali..

tulisla cy yer, kalu dok ida nok ngaju eteklah..hihi..

p/s: Loni raso x dok mood nok tulis sbb teringat ko ayah tak berapo sihat..

Ibu WA Alim said...

Betul juga ME..adakalanya emosi mengatasi pertimbangan..tp bila emosi tu reda baru pertimbangan mengatasinya..masa tu baru +ve pemikiran kita..dan jernih apa yg keruh sblmnya..spttnya begitulah..
Elok jugalah kalau begitu.. berhati2 dlm berkata2..sbb tak semua yg keruh dpt djernihkan semula..ataupun mengambil masa yg lama yg kita sendiri tak tahu entah bila..kan?
Anyway..hati hendaklah sentiasa dbersihkan..
Saya skrg kalu hati nak menyimpang je..saya ingatkan..bersih hati..bersih hati..tp tak semua masa saya ingat..utk remind diri saya ni..
So kenalah selalu mohon ampun padaNya dan pd org2 lain juga..
Dan kena maafkan org lain..agar diri kita juga diberi kemaafan oleh org lain..formula DDFKamsah ni..

Ibu WA Alim said...

Cy thn 2009 ni lain mcm sikit Da..cakap senang takde mood la..
Tp sbnrnya hati kdg2 sayu..tak tau bakpo..kdg2 taknak..tak tau bakpo..kdg2 nak ttiak..tak tau bakpo..
Mungkin byk peristiwa..d sana sini..'d seluruh dunia ni'..menyentuh hati..dan membuat hati jadi hiba..
Kalu Da nak tau..Cy ni benda simple2 pun tubik air mata..AC lah jadi saksi..dlm kereta ko..mmeja make ko..tgk TV ko..hok dia tak jadi saksi pun ada..
Cthnya kemaren..nakla telefon seorg tu..dah lama tak tanya kaba..sambil dok search tu teringat..aku ni nak telefon nak tanya kaba..lama dah tak tanya kaba..lama dah juga dok ingat nak telepon..tiba2 sebak..tereti kat search nama dia je..terus tak jadi telefon..
Minggu lps..tgh dok sore2 tgk TV bele2 gguling2..hati rasa hiba..gelisah tak tau bakpo..control mood..Cy pon telefon mok..
Sorila buat Da sunyi..kdg2 tu nak jwb komen..@ nak gi tulis komen..tersekat di rengkungan..
Tak kecik ati komen Da tu..Cy ni ada masa +ve jugak..tp Cy gi tambah pulak dah komen tu..jgn dok gelegakla pulak..! Ingat..+ve thinking..+ve thinking..
Pasa entry Cy tak naik dok atah tu..ke royat doh sblm ni..lembap sikit loni..jadi Da kena tgk la ttuka tajuk baru ko dok..tp hok tu pun Cy rasa Da tak perase..sbb tajuk baru dgn lama lbh krg je..pahtu dok bubuh tajuk bln tiap2 bln..mana nak perase dok?
Jgn nngaju..nati ore tak tau kaba berita Arab saudi nu..lagi parah!
Ni dlm takde mood ni..tulis..meleret la pulak..
Maafla Da..