Wednesday, October 15, 2008

Pelbagai Roti Telur

Pastikan kulit telur dibasuh bersih dan suci sebelum menggunakannya!

Dulu-dulu saya tak biasa makan roti dengan telur, apatah lagi seperti yang anak-anak kami suka makan sekarang ini..

Roti Telur Nadwah Kepimpinan
(Roti dengan telur separuh masak)
Saya namakannya sedemikian kerana saya menjumpainya kali pertama rasanya semasa saya menghadiri Nadwah Kepimpinan Islam di Kem Kijang, 1981. Ketika itu saya berada di tingkatan lima, dipilih oleh Ustaz Ismail, guru mata pelajaran Pengetahuan Agama Islam kami untuk mewakili sekolah ke nadwah tersebut bersama Noor Halifah Hassan tetapi oleh sebab Noor tidak dapat pergi, Ustaz meminta kawan baik saya Rosnani menemani saya.

Kami berada di sana selama lebih kurang 2 hari 2 malam ..so adala sarapan pagi..itulah dihidangkan 2 keping roti dengan telur separuh masak dan kicap. Oleh kerana di rumah tidak pernah bersarapan sebegini, saya tidak tahu sebenarnya sebagaimana sepatutnya ia dimakan. Jadi saya ikut sajalah cara sesetengah (atau kesemua?) peserta lain memakannya iaitu dengan meletakkan telur separuh masak bersama kicap di atas kepingan roti.

Semasa saya mengikuti kursus matrikulasi sains di sebuah sekolah berasrama penuh di utara tanahair pun ada hari yang kami dihidangkan dengan sarapan sebegini. Jadi saya memakannya seperti yang pernah saya memakannya di nadwah tersebut. Sebenarnya saya tidak pasti cara sebenar memakan roti yang dihidang bersama telur separuh masak ini.

Ibu mertua saya pula memakannya dengan cara memecahkan telur separuh masak ke dalam sebuah mangkuk, memasukkan kicap ke dalam mangkuk itu bersama-sama dengan kepingan roti yang dicebis-cebis dan kemudian memakannya dengan menggunakan sudu.

Roti Telur Mak Lang
(Roti Telur dengan Sambal Kerang)
Di sekolah menengah sains itu jugalah, 1982-1983, di waktu petang-game time ataupun di waktu malam sehabis kelas prep, kami ke kantin dan berebut-rebut sambil menjerit-jerit sampai akhirnya suara kami menjadi perlahan dan tenggelam hingga kami sendiri sahaja yang dapat mendengarnya.."Mak Lang, Mak Lang nak roti telur satu, nak roti telur satu Mak Lang".. Mak Lang pantas melayani kami yang memerhatinya menyediakan roti telur tersebut..menyendukkan sambal kerang ke dalam belahan roti bulat yang besar, macam roti burger tetapi lebih besar dan lebih lembut dan memasukkan sebiji telur goreng mata kerbau ke dalamnya..60 sen sebiji.. sedap roti telur dengan sambal kerang Mak Lang ini..teringat-ingat sampai sekarang..

Roti Telur Brother
(Bombay Toast)
Semasa di tahun satu pula, 1984-1985, saya dan kawan-kawan suka singgah di Kantin Desasiswa B, sementelahlah saya memang tinggal di desasiswa ini semasa di tahun pertama ini. Booth burger, sepulang dari library atau lecture malam..saya suka order dari brother yang menjual, yang tidak banyak cakap cuma tersenyum itu..roti bulat sebesar roti burger tetapi lebih lembut yang disalut telur dan gula kemudian dimasak di atas kuali..sedap juga..kalau tidak silap saya namanya Bombay Toast..tetapi kalau saya silap.. maknanya Bombay toast ini adalah roti bulat leper dan nipis yang ditaruk sardin di dalam belahannya dan dikepit dengan satu alat macam acuan..ala-ala acuan kueh kapit tetapi berlekuk sedikit.. untuk menampung ketebalan roti itu..

Egg benjo
Yang ini semua tahu kan..inipun saya kenal di Kantin Desasiswa B semasa di tahun pertama itu jugalah..telur mata kerbau yang dimasak dalam acuan bulat lebih kurang acuan donat untuk memastikan telur betul-betul bulat sesuai dengan kebulatan roti burger..taruk telur yang sudah masak itu ke dalam belahan roti bulat burger bersama sos cili/tomato, hirisan bawang besar, timun, tomato dan salad, pun di sekitar 60 atau 70 sen sebiji sahaja pada masa itu..

Roti Burger/Frankfurter Telur
(Burger/Frankfurter Telur)
Burger/frankfurter yang telah dimasak dibungkus di dalam telur dadar yang nipis..diletakkan dalam belahan roti burger/frankfurter dengan segala kelengkapannya..sos dan salad..dll menjadikannya burger/frankfurter special apabila ditambah cheese. Semasa di kampus dulu kami mengenali frankfurter dengan nama hotdog..di booth brother itu jugalah..

Roti John
Yang ini saya kenal semasa sudah berkahwin dengan suami saya di Kuala Lumpur ini..samada di beli dari pasar malam berhampiran dengan taman perumahan kami ataupun dari gerai-gerai di tepi-tepi jalan, pilih gerai yang bersih tau dan ada 'screen saver' alias pelindung habuk?. Saya tidak berapa pasti bagaimana atau dengan apa bancuhan yang digunakan untuk roti John ini dibuat tetapi agaknya telur samada dibancuh dengan cincangan daging ayam ataupun daging lembu ataupun tidak. Saya lihat pembuat roti John menyendukkan bancuhan itu dan dilirai di atas kuali leper macam kuali burger itu..mengikut bentuk roti John yang panjang dan telah dibelah dua tanpa putus..separuh masak atau hampir masak..roti yang dibelah dua tadi ditekap ke atas liraian bancuhan..biarkan sebentar..diterbalikkan sebentar kemudian diangkat..disapu dengan mayonis..sos cili/tomato dan taruk hirisan salad, timun, tomato dan bawang besar..tangkupkan semula roti itu..

Sardin Roll
Cincangan sardin yang digulung di dalam kepingan roti..dan diroll dengan bancuhan telur..seterusnya dimasak dengan sedikit Planta..

Roti Canai Telur
Yang ini pun semua sudah tahu kan..? Order je kat mamak roti canai tu..dia akan mencanai roti canai yang sudah diperam semalaman itu..menebarnya..dan memecahmasuk sebiji telur ke dalam tebaran roti canainya..pastikan telur dibasuh ya..melipatnya dan memasaknya di atas kuali leper roti canai..dibiarkan masak/garing..angkat dan sedia untuk dibungkus..dimakan bersama kuah dhal atau kari dengan sedikit sambal..

Di Rumah Kami,
Roti Telur

Semasa mula-mula berkahwin dulu, saya diminta oleh anak-anak untuk menyediakan roti telur..saya tidak tahu bagaimana untuk menyediakannya..kemudian saya lihat anak lelaki pertama kami yang berumur 11 tahun pada masa itu..memasaknya..panaskan kuali leper..kuali yang biasa orang kirai roti jala tu.. macam kuali penjual burger jugalah..cuma saiznya lebih kecil...pecahkan sebiji telur ayam di atas kuali itu setelah diletak sedikit Planta..biarkan ia masak samada dengan mengacau telur kuningnya ataupun tidak..terbalikkan sekejap dan angkat. Sapu pula dua keping roti dengan Planta di kedua-dua belah roti, dan letakkan di atas kuali leper tadi. Biarkan masak/garing, terbalikkan dan angkat. Letakkan telur yang sudah dimasak tadi di atas sekeping roti yang sudah dimasak itu, letakkan sos cili, tambahkan serbuk lada putih dan tutup dengan roti yang sekeping lagi. Sedia untuk dimakan.

Kalau hendak lagi advance, taruklah hirisan bawang besar, cili atau salad, timun, tomato dan kobis, tetapi anak-anak lelaki kami tidak suka sayur mayur ini. Lagi advance taruhlah mayonis dan cheese, yang ini memang dia orang suka..tetapi saya ingatkan..belilah mayonis dan cheese yang anda benar-benar yakin akan kehalalannya..

Kadang-kadang kami juga menggunakan acuan telur egg benjo, lenserkan sedikit Planta ke acuan, inipun saya tengok anak lelaki pertama kami membuatnya..letakkan di atas kuali leper yang dilenser dan pecahkan telur ke dalam acuan..biarkan masak..keluarkan dari acuan dan makan dengan roti bulat..dan sos..dll

Roti Celup Telur
Yang ini pula saya tengok anak perempuan sulong kami membuatnya..sebenarnya saya sudah pernah melihat kakak sulong saya menyediakannya untuk bekal anak-anaknya ke sekolah dulu-dulu..di sekitar tahun 1980..pecahkan telur..kacau ringan, anak sulong kami mengacaunya dengan jari telunjuknya sahaja..panaskan kuali leper..celup kepingan roti ke dalam telur..kakak saya memotong serong dulu kepingan roti menjadikannya berbentuk segitiga sebelum dicelup telur..anak perempuan sulong kami tidak memotong pun roti itu...dan letakkan di atas kuali leper panas yang telah dilenser dengan Planta atau minyak masak..masak hingga masak/garing..terbalikkan dan angkat. Setelah siap dimakan dengan menyicahnya dengan sos cili..anak-anak kakak saya menyicahnya dengan gula pasir putih. Untuk hasil salutan telur agak tebal/berat kakak saya menggunakan sebiji telur bersaiz besar untuk dua keping roti Gardenia/HiFi..

Saya juga pernah tengok kawan saya mencelup kepingan roti ke dalam bancuhan telur dengan menggunakan garfu..dengan cara ini kita boleh lebih menjimatkan telur..kerana adunan telur itu tidak sempat menyerap ke dalam roti seperti jika kita merendamnya..

Anak perempuan kedua kami mengesyorkan saya mevariasikan rasa dengan meletakkan serbuk lada ke dalam pukulan telur ataupun serbuk kari..sebenarnya apapun yang kita nak letak terpulang kepada kesukaan kita..dan tekak kita larat menelannya..samada hirisan daun bawang, daun sup, bawang besar, bawang putih, cili dsb..

Minggu lepas semasa saya dan kawan-kawan bertandang ke rumah jiran di depan rumah saya, dia menyediakan roti celup telur yang sudah siap dimasukkan gula..lebih kurang macam Bombay Toast Brother itu..tetapi menggunakan kepingan roti..

Roti Telur Hancur
(Sandwich Telur/Scramble Egg)
Rasanya saya pernah dengar orang memanggilnya scramble egg..tidak ingat pula kali pertama saya menjumpainya di mana..mungkin di universiti..Anak-anak di rumah kami pun biasa menyediakannya. Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak/Planta..setelah panas, pecahkan telur ke dalam kuali..dan kacau hingga hancur. Angkat dan dimakan dengan roti dan sos. Boleh digaul dengan mayonis. Ini diajar oleh anak lelaki kedua kami ..dan dikepit dengan dua keping roti, menjadikannya, sandwich telur. Boleh juga ditambah cincangan bawang, daun bawang, cili, kacang panjang, kobis bunga, kobis, salad dll semasa mengacau telur tadi, bagi yang suka sayur-sayuran.

Roti Telur Burger/Frankfurter
Anak lelaki kedua kami juga biasa meminta saya memotong burger/frankfurter kepada kepingan kecil..memasaknya di atas kuali sehingga masak..membungkusnya dengan telur dadar nipis dan dimakan dengan roti burger/frankfurter ataupun roti biasa..

Roti Telur Mewah
Masakkan burger, frankfurter, telur mata kerbau..french fries..hidangkan dengan hirisan salad, tomato, bawang besar, timun..sedapkan dengan serbuk lada putih, sos cili/tomato, mayonis, cheese..makanlah dengan roti..

Roti John Ala Sofia Jane
Kemudian saya jumpa resepi roti John oleh Sofia Jane dalam sebuah majalah..itulah saya tahu bancuhan itu ditaruk telur, susu cair, serbuk kari, serbuk lada putih dan garam halus ditambah dengan cincangan daging burger ayam atau lembu. Cara membuatnya saya tiru seperti yang pernah saya tengok di pasar malam..

Roti Telur dengan Sardin
(Sardin Roll)
Kami suka memasak dulu sardin tersebut..(ala-ala sambal sardin..)..letak di atas kepingan roti dan gulung sambil dicelup di dalam pukulan telur.. ..masak di atas kuali leper yang dilenser dengan Planta..kena roll-roll juga lah agar serata masaknya..

Roti Canai Tempek Telur
Kami biasa order roti canai telur dan roti canai biasa..tetapi bila balik ke rumah..kadang-kadang anak-anak tidak mahu makan roti canai biasa..kadang-kadang roti canai biasa tidak habis hingga ke petang atau malam malah hingga ke keesokan harinya..kadang-kadang sengaja dibeli lebih sebab sudah tahu apa yang hendak dibuat dengan lebihan roti canai biasa ini..boleh pula dibuat makan petang atau malam..anak kami meminta saya meletakkan telur pada roti canai biasa itu..agak terpinga-pinga juga saya pada mulanya..macam mana hendak meletakkan telur pada roti canai yang sudah siap dimasak itu..manakan boleh hendak memasukkan telur ke dalamnya..akhirnya saya tahu..rupanya..panaskan kuali leper..letakkan roti canai biasa yang dibawa balik dari kedai mamak di atas kuali leper itu..samada dengan dilengser Planta atau tidak..kemudian pecahkan sebiji telur ke atas roti canai biasa itu..rata-ratakan sedikit..angkat sebentar roti canai dari kuali dengan sudip..biarkan lebihan telur di atas roti turun ke kuali..letak balik roti canai di atas lebihan telur itu..biarkan sebentar..terbalikkan dan angkat..sedia untuk dimakan..samada dengan kuah dan/atau sambal atau susu pekat manis ataupun gula pasir putih..

Sebenarnya saya sendiri lebih suka roti canai biasa yang ditempek telur ini berbanding dengan roti canai telur biasa..sebabnya telurnya lebih garing dan berbau wangi..anak-anak di rumah pun suka..kosnya tentu lebih jimat..kerana harga roti canai telur dua kali ganda harga roti canai biasa menjadikan mark-up itu juga double daripada harga sebiji telur yang dalam lingkungan 25 ke 30 sen sahaja..

Akhirnya,
Sedap memang sedap..mudah memang mudah..cepat memang cepat..tetapi ingatlah juga kesihatan anda..

Konsep halalan thoyyiban perlulah diamalkan sepanjang masa dalam menyediakan masakan dan menjamu selera..keluarga anda..

2 comments:

nida said...

bagus2, ida selalu kering idea nak sediakan breakfast. baca cy tulis ni, adala idea sikit. kalu ado resepi breakfast lain2, sharela ye

Ibu WA Alim said...

Sbnrnya Cy jarang menyediakan breakfast..eh mcm tu ke ejaannya..Cy selalu eja breakfirst..asyik boli je..roti-roti ni budak-budak suka makan menggantikan main meal..ataupun makan between meal..ataupun sbg supper..tp adala jugak sekali-sekala dah malas nak turun beli sarapan tu terpaksala jugak makan roti..hubby lagi la tak layan roti utk breakfast..segala roti telur tu dia tak layan..