Tuesday, October 14, 2008

10/15 Tentang Saya..Saya Seorang.. (Tag By Aini)

Saya nak buat catatan tentang fungsi diri saja kali ni..harap saya dapat mencakup semuanya..tak tertinggal di mana-mana..

1. Saya seorang..
..anak..
kepada Allahyarham ayah saya AHbinI, yang telah meninggal dunia hampir 12 tahun yang lalu, dan ibu saya MYbtMY,

..cucu..
kepada datuk dan nenek saya, sebelah bapa, Allahyarham IbinS dan Allahyarhamah MSbinti Y dan
kepada datuk dan nenek saya sebelah ibu, Allahyarham MYbinA dan Allahyarhamah Abt..,

..anak saudara..
kepada kakak-kakak abah saya yang seramai 2 orang, Allahyarhamah HbtI dan Allahyarhamah ABbtI, dan
kepada adik beradik ibu saya yang seramai 4 orang, Allahyarhamah AbtMY, Allahyarham ZbinMY, Allahyarhamah AbtMY dan MbinMY,

..cucu saudara..
kepada adik beradik Allahyarham/ah datuk dan nenek saya sebelah bapa dan ibu,

..adik..
kepada 2 orang abang dan 3 orang kakak, termasuk kepada Allahyarham abang saya yang meninggal dunia pada usia 39 tahun lebih kurang 10 tahun lalu,

..sepupu..
kepada anak-anak Allahyarhamah kakak-kakak abah saya yang seramai (2 + 4 ) =6 orang dan
kepada anak-anak adik beradik ibu saya yang seramai (3+12+4+5) =24 orang,

..dua pupu..
kepada anak-anak sepupu-sepupu abah dan ibu saya,

..dan ramai lagi..semuanya dalam kategori waris..
yang saya pun dah pening nak mengiranya daripada cicit, ciut dan seterusnya.. tiga pupu, empat pupu dan seterusnya..dan lagi..dan lagi..dan seterusnya..dan seterusnya..yang saya pun dah terkira berapa jumlahnya..

sejak hampir 44 tahun yang lalu dan

..kakak..
kepada 3 adik perempuan dan 2 adik lelaki, termasuk kepada Allahyarham adik lelaki saya yang meninggal dunia semasa dilahirkan lebih kurang 37 tahun lalu, sejak yang paling awal lebih 42 tahun yang lalu.

2. Saya seorang..
..ipar..
kepada suami/isteri adik beradik saya yang seramai 9 orang sejak yang paling awal, lebih kurang 36 tahun yang lalu dan yang paling baru sejak 2 tahun lalu,

..ibu saudara..
kepada anak-anak adik beradik saya yang seramai (7+4+0+6+3 dan 0+5+0+1+1) =27 orang setakat ini, sejak yang pertama lebih 35 tahun yang lalu dan yang terbaru 5 hari lepas,

..ibu saudara sabit..
kepada suami/isteri anak-anak saudara saya (4+2) =6 orang, sejak yang pertama lebih kurang 10 tahun yang lalu dan

..nenek saudara..
kepada anak-anak kepada anak-anak saudara saya yang seramai (3+4+2 dan 2+3) =14 orang sejak yang paling awal lebih kurang 9 tahun yang lalu dan yang paling baru..masih dalam kandungan (yang ke 15?), InsyaAllah.

3. Saya seorang..
..isteri..
kepada suami saya WASbinHWH,

..menantu..
kepada Allahyarham bapa mertua saya, HWHbinHWA, yang telah meninggal dunia lebih 15 tahun yang lalu, dan ibu mertua saya HWSbtHWA,

..ibu tiri..
kepada 3 anak perempuan dan tiga anak lelaki suami saya dan Allahyarhamah isterinya yang pertama, yang telah meninggal dunia lebih 13 tahun yang lalu, tidak termasuk seorang anak lelaki yang telah meninggal dunia semasa lahir hampir 28 tahun lalu,

..ipar..
kepada adik beradik suami saya yang seramai 7 orang tidak termasuk seorang yang telah meninggal dunia semasa kecil,

..biras..
kepada suami/isteri adik beradik suami saya yang seramai 7 orang,

..anak saudara sabit, emak saudara sabit, nenek saudara sabit, sepupu sabit? dan lain-lain lagi..
kepada semua saudara mara suami saya,

sejak lebih 12 1/2 tahun yang lalu dan

..ibu kandung..
kepada anak kami WAAbinWAS sejak hampir 7 tahun yang lalu.

4. Saya seorang..
..mertua tiri?..
kepada suami anak perempuan sulong kami dan

..besan..
kepada ibubapa suami anak perempuan sulong kami,

sejak lebih 4 1/2 tahun yang lalu dan

..nenek tiri..
kepada 3 anak perempuan kepada anak sulong kami sejak yang paling awal lebih 3 1/2 tahun yang lalu dan yang paling baru sejak lebih 3 bulan lalu.

5. Saya seorang murid..kepada guru-guru saya di..
..sekolah rendah (1971-1976), sekolah menengah rendah (1977-1979), sekolah menengah (1980-1981),
..matrikulasi (Jun 1982- April 1984), universiti (Julai 1984-April 1989),
..kelas bahasa Inggeris (1991), kelas akaun (1992-1993), kursus DBM (Julai 1994- Dec 1995),
..kelas harfiah/tafsir al Quran Secara Lafziah (Ogos 2002-sekarang) dan kelas Mengaji Al Quran (Dec 2005-sekarang).

6. Saya seorang guru.. kepada murid-murid saya..
.. semasa menjalani Latihan Mengajar I (April-Mei, 1986) di Kangar dan Latihan Mengajar II (Jan-Mac, 1987) di Kuala Kangsar dan
.. di kelas al Quran di rumah saya (1998-2005).

7. Saya seorang kawan kepada
..kawan-kawan saya semasa saya lahir dan membesar di kampung kelahiran saya, di Kg. KK,
..kawan-kawan saya semasa saya membesar dan menjadi remaja saya di Kg. GS,
..kawan-kawan sekolah saya semasa di sekolah rendah, menengah rendah dan menengah,
..kawan-kawan saya semasa saya sedang menuntut di matrikulasi dan universiti,
..kawan-kawan saya di tempat kerja dan di tempat tinggal sementara,
..kawan-kawan saya di kelas-kelas bahasa Inggeris dan akaun, dan semasa di ITP,
..kawan-kawan saya di kelas Harfiah Al Quran dan di kelas-kelas Pengajian Al Quran, Tajwid dan Fardhu Ain.

8. Saya seorang jiran kepada..
.. jiran-jiran saya semasa saya tinggal di sebuah negeri di utara tanah air,
.. jiran-jiran saya semasa saya tinggal di sebuah negeri di Pantai Timur dan
.. jiran-jiran saya di kejiranan sekarang ini.

9. Saya seorang saudara di dalam Islam..kepada semua saudara saya seagama samada saya pernah mengenali mereka ataupun tidak tak kira di mana mereka berada ..

10. Saya seorang hamba Tuhan kepada Al Khalik, Tuhan Yang Telah Menciptakan saya sejak di alam roh, rahim, dunia.. dan kepadaNya lah tumpuan ibadah saya, hidup dan mati saya.. kerana kepadaNya nanti saya akan dikembalikan..dan diperhitungkan..

Siapa pun saya..saya adalah insan..seperti anda..yang ada kelebihan..dan kekurangan..di mana-mana..

(To be continued..)

4 comments:

nida said...

panjangnya cy....

Ibu WA Alim said...

Pttlah..seminggu karang baru blh publish..++ takde mood tu..
Habis tu Cy sendiri pun tak larat nak baca..scan je..
Blm habis lagi tu..ada baki 5 lagi..

Ummu Auni said...

uish, penat baca..tak habis lagi tu

Ibu WA Alim said...

Entahlah UA, complex jugak pemikiran Cy ni..
Nak buat seperfect mungkin..tp at last..Cy juga yg pening..