Wednesday, July 23, 2008

Soal Selidik?

Semalam saya didatangi seorang pemuda di pintu pagar rumah yang saya diami ini selepas bangun dari tidur qailullah yang panjang. Saya terdengar suara seseorang memberi salam lalu terus menuju ke grill. Dalam keadaan yang agak mamai itu dan ingin bersegera kerana banyak tugasan yang belum diselesaikan, saya bertanya;
Saya : Ada apa?
Pemuda itu : Saya datang ni nak buat penyelidikan kak, (melihat muka saya yang berkerut), saya mewakili (saya tak ingat dengan pasti, tetapi pemuda itu menyebut satu dua nama syarikat pembuat barang cucian yg dikenali macam Lever Brother dll). . kak guna sabun mesin basuh apa?
Saya : Max Clean (tak jawab penuh)
Pemuda itu : Kak pakai satu jenama tetap ke tukar-tukar?
Saya : Tetap
Pemuda itu : Kak pakai tu, ada ke apa-apa masalah seperti tompok-tompok putih ke (kat cucian).
Saya : Tak ada
Pemuda itu : Kak pakai sabun basuh pinggan apa?
Saya : Pelbagai (Muka pemuda itu berkerut)
Pemuda itu : Kak pakai apa?
Saya : Berbagai-bagai
Pemuda itu : Contohnya?
Saya : Max Clean
Pemuda itu : Sabun basuh pinggan?
Saya : Ya
Pemuda itu : Kak ada pakai Axion (saya tidak jelas sangat sebutan ini pada mulanya), Sunlight, Glo?
Saya : Ada
Pemuda itu : Kak pakai tu ada ke masalah macam gatal-gatal tangan ke, kuku rosak?
Saya : (Berfikir) Tak ada
Pemuda itu : Kak pakai syampoo apa?
Saya : Pelbagai
Pemuda itu : Ada pakai Pantene, Sunsilk, Rejoice?
Saya : Pantene..Sunsilk..(Rejoice pun ada pakai tetapi tidak tercakap)
Pemuda itu : Kak pakai ni ada tak masalah gatal-gatal kepala ke..?
Saya : Tak tau..(pemuda itu bengang)..sebab anak-anak yang pakai.
Pemuda itu : Kak pakai apa?
Saya : Macam-macam
Pemuda itu : Sekarang ni..?
Saya : Sekarang ni..?
Pemuda itu : Ya, sekarang ni..
Saya : Entah.. pakai apo ntah ..kat ataih tu (sambil tangan tunjuk atas, sambil lalu, dia tau kot saya malas nak pergi check)
Pemuda itu : Kak cakap entah apo ntah tu..kak orang Kedah ke?
Saya : (Geleng kepala)(Saya dah mengeluarkan slang utara agaknya..spontan, tanpa disedari)
Pemuda itu : Kak pakai sabun mandi apa?
Saya : Pelbagai
Pemuda itu : Sekarang ni?
Saya : Sireh
Pemuda itu : Ada pakai Protext, Dettol?
Saya : Ada
Pemuda itu : Ada apa-apa masalah?
Saya : Tak ada
Pemuda itu : Dah berapa lama kak pakai barang-barang kilang ni?
Saya : (Berfikir) 30 tahun
Pemuda itu : 30 tahun?
Saya : (Diam)
Pemuda itu : Apa pendapat kak pakai barang-barang kilang ni..memuaskan..tidak memuaskan?
Saya : Sederhana (Diam sejenak) kecuali syampoo.
Pemuda itu : Suami kak mana?
Saya : Kerja
Pemuda itu : Kak tinggal tetap dalam rumah ni berapa orang?
Saya : 6
Pemuda itu : Ni rumah anak kak ke rumah kak?
Saya : Saya
Pemuda itu : Nama kak apa?
Saya : Eh! Nak kena bagi nama ke?
Pemuda itu : Kena, sebab ini penyelidikan..
Saya : Sxxx Nxxxxx
Pemuda itu : Nombor rumah ni..(sambil matanya melilau melihat dinding rumah) 20?
Saya : (Angguk)
Pemuda itu : (Ucap terima kasih kot sambil mengangguk kepala dan berlalu pergi)

Saya beranjak dari grill pintu sambil berfikir-fikir, mudah juga saya memberi nama sebenar kepada orang yang hanya mengaku dia mewakili badan-badan yang membuat penyelidikan..khuatir juga saya kalau-kalau pemuda itu mewakili.. entah siapa-siapa!

6 comments:

Ummu Auni said...

eh pelik tu, pelik tu...siap tanya nama tu...selalu dia org bagi questionnaires untuk jawab, tapi tak suruh bagi nama pun

nida said...

Ha..ha.. Rajin cy melayan org yg dtg kat rumah ni, ida selalu ckp, x nak, x nak, belum sempat depa tanya apa2 lagi. Kdg2 depa dtg gonjang2 pagar, ish! kuat sungguh...hmmm...pelik tu, nape tanya nama? Kenapa cy pi kasi nama betul, kasila nama Senah ke, Tuan Tipah ke, apa2la...

Yasmin's Mummy said...

Tak dapat free gift ke, sample ke.. patutnya bagi lah as a token for appreciation..

Ibu WA Alim said...

Harap2 pemuda itu di pihak yg benarlah UA..
Nida ni bg nama2 tak glamor langsung..
Kalu dia nak wi gapa2 pon..saya suruh dia sakot ppaga je..tak berani saya nak tubit ambek..YM!
Tp saya ada beberapa fikiran lain lah selain drp -ve tu..
sbb saya terima result pemeriksaan kesihatan drp sebuah penyelidikan yg saya sertai tepat sebln pd hari ini..yg tersalah alamat..tp ada dlm post box saya..
sbb dia sebut anak saya..saya takut itu fr internet comp..yg anak saya daftar..tp dok ada bil tertunggak..yg blm settle..
@ ada lg sapa2 guna alamat rumah saya..dan ada masalah dgn pihak2 tertentu..

aida said...

my experience, bila org dtg buat questionnaire, cam aini cakap, tak tanya nama..

tapi kalau dia tanya tu, jawab la jugak.. sebab kesian, dok terik matahari, pergi dari rumah ke rumah untuk collect survey.

teringat zaman kat universiti dulu, dok gi buat survey semua..

Ibu WA Alim said...

Otak CY kebelakangan ni mcm beku sikit Da..tak berapa nak compute..agaknya exhausted..dok mengomen dan mengomel..d sana sini..