Wednesday, July 2, 2008

Rutin Harian Saya

Isnin
Minggu I
6.30 - 7.30 pagi Sediakan DS untuk ke sekolah, DH untuk ke pejabat
7.30 - 9.30 pagi Kelas mengaji al Quran di Pusat Aktiviti RT
9.30 - 10.30 pagi Sarapan pagi dengan kawan-kawan
10.30 - 10.45 pagi Balik rumah, tunggu DS balik sekolah agama
10.45 - 12.15 pagi Entertain DS ; makan, mandi, bersiap, tunggu bas
12.15 - 4.45 petang Bebas/Anjal ; Blogging, tonton TV, rehat-rehat
4.45 - 5.45 petang Bersedia untuk kelas ; mengemas dan menghafal
5.45 - 6.45 petang Kelas harfiah al Quran di rumah
5.45 - 6.45 petang Bagi makan ikan, tunggu DH/DS balik
6.45 - 7.30 petang Sediakan minum petang, minum petang
7.30 - 8.15 malam Mandi, solat Maghrib
8.15 - 9.30 malam Sediakan makan malam
9.30 - 10.00 malam Makan Malam
10.00 - 10.30 malam Ajar DS baca Muqaddam, buat kerja sekolah
10.30 - 12.30 malam Bebas/Anjal; Blogging, tonton TV, tidur

Minggu II
Lebih kurang sama dengan minggu I, cuma tiada kelas harfiah.

Minggu III
Sama dengan minggu I.

Minggu IV
Sama dengan minggu II.

Selasa
Minggu I
Aktiviti hari Selasa minggu I lebih kurang sama dengan hari Isnin, cuma tiada apa-apa kelas.

Minggu II
Sama, cuma ;
8.00 - 10.00 pagi Kelas fardhu ain di pusat aktiviti RT.

Minggu III
Sama dengan minggu I.

Minggu IV
Sama dengan minggu II.

Rabu
Minggu I
Aktiviti hari Rabu minggu I lebih kurang sama dengan hari Isnin, cuma masa kelas mengaji diisi dengan kelas tajwid dan tiada kelas harfiah.

Minggu II
Sama, cuma ada kelas mengaji dan kelas harfiah.

Minggu III
Sama dengan minggu I.

Minggu IV
Sama dengan minggu II, cuma tiada kelas harfiah.

Khamis & Jumaat
Aktiviti dua hari ini pun lebih kurang sama dengan hari-hari lain tiap-tiap minggu, cuma tiada apa-apa kelas.

Sabtu
Pagi - Jogging di taman tasik dengan DH dan DS, sarapan di luar
Tengahari - Masak, makan tengahari
Petang - Rehat, minum petang
Malam - Sediakan makan malam, makan, rehat, tidur

Ahad
Pagi - Pasar tani dengan DH dan DS, sarapan di luar, tengok garden
Tengahari - Masak, makan tengahari
Petang - Usrah
Malam - Sediakan makan malam, makan, rehat, tidur

Ringkasan :
Aktiviti setiap hari lbh krg sama, cuma ;
Kelas mengaji al Quran setiap Isnin 7.30 - 9.30 am di setiap minggu I - IV/V.
Kelas harfiah al Quran setiap hari Isnin 5.45 - 6.45 pm di minggu pertama dan ketiga.
Kelas fardhu ain setiap Selasa 8.00 am -10.00 am di minggu kedua dan keempat.
Kelas tajwid setiap hari Rabu 8.00 - 10.00 am di minggu pertama dan ketiga.
Kelas mengaji al Quran setiap hari Rabu 7.30 - 9.30 am di minggu kedua dan keempat.
Kelas harfiah al Quran di setiap hari Rabu 5.45 - 6.45 pm di minggu kedua.
Tiada menghadiri apa-apa kelas untuk hari Khamis dan Jumaat.
Bersarapan pagi dengan kawan-kawan hanya pada hari yang ada kelas pagi sahaja.
Aktiviti membasuh, menjemur dan mengangkat baju dilakukan di antara masa-masa tersebut.

Aktiviti hujung minggu pun lebih kurang sama melainkan DH outstation, tak dapatlah berjogging dan ke mana-mana..ataupun ada khenduri, tak makan tengahari di rumah la..

7 comments:

Yasmin's Mummy said...

lewatnya DS tidur.. tak de masalah bangun pagi ke? Awak dah kena writer's block ke? why not tulis about apa awak belajar dlm kelas2 tu.

Ibu WA Alim said...

Ds tidur antara 10-11pm, lewat ke? Tu pun kena suruh/gesa 2-3 kali..
Tajamnya komen..rasanya saya dah t'bawa dgn sessi interview kaji selidik kesihatan/gaya hidup saya baru ni..
Rekod Pemakanan tu saya nak guna utk isi buku rekod pemakanan yang dikepilkan semasa saya menghadiri soal selidik tu..Rutin Harian tu saja je..
Sbnrnya saya pun dah naik pening tgk rekod pemakanan dan jadual harian tu, sapa saya tak larat dah nak edit..
Hak saya belajar dlm kelas tu awak refer jelah; alQuran, buku tajwid dan kitab Bimbingan Mukminin..juga kitab Terjemahan alQuran Secara Lafzhiah.

Ummu Auni said...

kalau baca ni rutin je...tapi macam CY rajin masak jer...tak adalah macam aini...anyway, kongsilah ilmu kelas mengaji tu

Yasmin's Mummy said...

agak lewat juga tu. ehh jgn la sensitip dgn komen tajam saya.. sesekali je saya asah pensil. Awak pun selalunya tajam gak. sori ek. tapi saya ikhlas suruh awak tulis pasal kongsi ilmu dari kelas tu. jgn la merajuk.

Ibu WA Alim said...

Cy masak blh dikata'n setiap hari UA, cuma dlm sehari 1x je, utk mkn mlm..hjg minggu selalunya 2x, utk tgh hari dan mlm..tp tgkla jugak..b'gantung kpd aktiviti semasa..
Ilmu kelas mengaji tu mcm mana Cy nak kongsi..Ustaz tegur cara menyebut dgn betul..mcm mana Cy nak tulis d sini..Cy tak tahu guna video..
Belajar utk tidak sentitif..elok juga awak asah pencil YM..adillah! (Komen saya selalu tajam ke?)
Ilmu dr kelas2 tu nanti saya cuba buat saringan, bila2..
Saya ingat blh tarik p'bincangan mengenai gaya hidup sihat melalui post ni..
Dan saya tidak merajuk..

Yasmin's Mummy said...

bila nak update post baru ni (hehe saja nak pressure)

Ibu WA Alim said...

Saya tunggu tgk kot ada org nak discuss gaya hidup..
Tak menarik ke?
Oh ya, saya tulis nama awak dlm buku rekod kesihatan saya, dia nak sedara, yg tak tinggal serumah..